Perakendede Fintech Trendleri

Perakendede Fintech Trendleri

15-04-2022
321

Perakende sektörü, alışverişi daha hızlı, daha rahat ve daha keyifli hale getirme hedefi güden Fintechler sayesinde yeni bir şekle bürünüyor. Peki Fintech trendleri perakendeyi nasıl değiştiriyor? Tüketiciler fintech şirketlerinin kattığı yenilikler sayesinde paradan ve zamandan tasarruf etme fırsatı elde ediyor. Bu sayede de alışveriş süreci çok daha kolay ve çekici bir hale geliyor. 

2020 yılında e-ticaret hacmi 4.3 trilyon doları aşmıştı. E-ticaret sektörü bu hacimlere 2025 yılında ulaşılacağını tahmin ediyordu. 2021 yılında ülkemizde e-ticaret hacmi %69 artarak 381,5 milyar TL olarak gerçekleşti. E-ticaretin yüzde 92’si (349 milyar TL) yurt içinde gerçekleşirken yüzde 4’ünü diğer ülkelerin ülkemizden yaptıkları alışverişler, geri kalan %4’ünü ise vatandaşlarımızın yurt dışından yaptığı alımlar oluşturdu. 2021 yılında gerçekleşen e-ticaret harcamaları ülkemizde 18-70 yaş arası nüfusa oranlandığında kişi başına düşen e-ticaret harcaması 2021 yılında bir önceki yıla göre %69 artış göstererek 4.749 TL olarak gerçekleşti.

Son yıllarda, teknolojiyi kullanarak ödeme yöntem ve kanallarının çeşitlenmesini sağlayan Fintech şirketlerinin perakende sektörünün büyümesinde çok önemli bir katkı sunduğunu söylemek pek de yanlış olmaz. Hatta finansal teknoloji ve e-ticaret sektörleri birbirini büyüten sektörler haline gelmiş durumdadır.

Perakende Sektörü Fintech ile Değişiyor

Alışveriş yaparken tüketiciler için en önemli şeylerden biri ödemeyi çok kolay ve hızlı yapabilmektir. Fintech şirketleri her geçen gün ödemeleri daha kolay hale getirecek yeniliklerle karşımıza çıkıyor. Elektronik Perakendecilik sektörünü en çok hızlandıran yenilikler sanal pos, dijital cüzdan, mobil cüzdan gibi uygulamalardır. Türkiye’de çok uzun yıllardır kullanılan (taksitli alışveriş) ama yurtdışında çok yeni bir kavram olan  hemen al sonra öde (BNPL) yöntemi de gün geçtikte ürün ve kanal anlamında çeşitlenmekle birlikte müşteriler tarafından tercih sebebi olmaktadır.

Tüketiciler, satın almayı kendileri için kolaylaştıracak ödeme yapma ve iade alma süreçleri talep ediyor. Tek bir tıkla, tek bir tuşa dokunarak veya bir barkod okutarak yapılan ödemeler tüketiciler açısından alışverişte ödeme aşamasını görünmez kılan bir duruma getirmiştir. Aynı şekilde, dijital cüzdanlar sayesinde kredi kartına iade süreçlerini beklemek yada takip etmek zorunda kalmadan iade tutarı direkt cüzdana aktarılarak anında tekrar alışverişlerde kullanılabilir hale gelmiştir.  lışveriş yapma amacı para harcamak değil, istediğini yada ihtiyaç duyduğunu edinmek olan müşteri için bu önemli bir deneyim, satıcı için de önemli bir fırsattır.

İlginizi Çekebilir: Tüm Bankalar Tek Ekranda

Bir diğer önemli Fintech trendi de Servis Modeli Bankacılığı (BAAS)’dır. Servis Modeli Bankacılık yani ürün yada hizmet satan şirketlerin, bankaların API’lerini kullanarak dijital para yada kartlar oluşturması, müşterilerine bankacılık hizmetleri sunmasıdır. Bu model ile, bankacılık sisteminde olmayan ve finansal hizmetlere erişim sağlayamayan kitlelerin de alışveriş süreçlerinin dijitalleşmesi ve nakitsiz toplum inşasında önemli bir adımdır. Servis Modeli Bankacılık ile perakendeciler, harcama başına puan gibi kampanyalar yada avantajlı finansal hizmetler üretip, bunu doğrudan tüketicilere sunulabilmektedirler.

Perakendede Dolandırıcılık Azalıyor

Perakende dünyasında ödemelerin dijitalleşmesi ve kimlik doğrulama sistemleri sayesinde dolandırıcılık vakaları da giderek azalıyor. Elektronik ödemeler ve işlemler kimlik doğrulama gibi güvenlik uygulamaları ile entegre edilerek çok daha güvenli hale geliyor ve bu sayede işletmelerin yaşadığı mali kayıplar giderek azalıyor.

Kötüye kullanımın azalması için ürünü teslim aldığı halde almadığını iddia eden kişilere karşı teslimatta elektronik imza veya onay kodu gibi alışverişi daha güvenli hale getiren uygulamalar lojistik firmaları tarafından kullanılmaya başlandı. Bu sayede şirketleri iade politikasını istismar eden tüketici problemi de ortadan kalkıyor.

Fintechler ile Kolay Alışveriş

Perakende pazarı, değişen tüketici beklentileri ve kullanım kolaylığı talebi nedeniyle önemli değişikliklerden geçiyor. Fintech şirketlerinin ortaya çıkışı, perakendecilere tüketiciler için alışveriş deneyimini daha iyi hale getirme fırsatı sağladı ve bu sayede perakendeciler kârlılıklarını arttıracak çözümler sunmaya başladı. Uluslararası para transferi gibi günler, haftalar hatta aylar süren işlemler, finansal teknolojiler sayesinde artık dakikalar, saniyeler içinde tamamlanıyor. Fintechler sayesinde artık alışveriş çok daha hızlı ve kolay gerçekleşiyor.

Açık Bankacılık ve finans dünyasıyla alakalı daha fazla habere ulaşmak için bizi takip etmeyi unutmayın.

Benzer Blog Yazıları