FİNTEO MAG Temmuz 2025 - Air India Kazası Boeing İçin Ne Anlama Geliyor?

FİNTEO MAG Temmuz 2025 - Air India Kazası Boeing İçin Ne Anlama Geliyor?

01-07-2025
17

Air India’nın Ahmedabad’daki trajik uçak kazası, Boeing’in 2011’de piyasaya sürdüğü ve bugüne kadar 1 milyar yolcu taşıyan 787 Dreamliner modelini gündeme taşıdı. Dreamliner’ın güvenlik sicili kusursuz sayılırken, bu kazayla ilk büyük sınavını veriyor. Kazanın nedeni henüz net değil; kara kutuların incelenmesi bekleniyor ve şu ana kadar Boeing kaynaklı bir arıza tespit edilmedi.

Bu olay, daha önce 2018 ve 2019’da Endonezya ve Etiyopya’da yaşanan ölümlü 737 Max kazalarının gölgesinde zaten zor günler geçiren Boeing için yeni bir darbe oldu. Şirket, Air India ile birlikte bilgi topladığını açıklarken, hisse senetleri kazanın ardından %5 değer kaybetti.

Boeing, geçtiğimiz yıl aylık yaklaşık 1 milyar dolar zarar etti. Kalite kontrol sorunları, yedi hafta süren işçi grevi, Alaska Airlines uçuşunda kopan kapı nedeniyle ödenen 160 milyon dolarlık tazminat ve Southwest ile yapılan 428 milyon dolarlık anlaşma şirketin üzerindeki baskıyı artırdı.

Eski çalışanların güvenlik uygulamalarıyla ilgili ciddi iddiaları da gündeme geldi. 30 yılı aşkın süredir Boeing’de çalışan kalite yöneticisi John Barnett, üretim hattında bilinçli olarak düşük kaliteli parçalar kullanıldığını öne sürdü ve Mart 2024’te hayatına son verdi. Mühendis Sam Salehpour da benzer şekilde tehdit edildiğini belirtti. Boeing, bu iddiaları reddetti ancak çalışanlardan gelen geri bildirimlerin %500 arttığını ve bunun korkusuz bir raporlama kültürüne işaret ettiğini belirtti.

737 Max kazalarına ilişkin cezai soruşturmalarda ise Boeing, geçtiğimiz ay ABD Adalet Bakanlığı ile anlaşmaya vardı ve cezai kovuşturmadan kaçındı. Bu anlaşma, kazada hayatını kaybedenlerin aileleri tarafından tepkiyle karşılandı.

Yeni CEO Kelly Ortberg, şirketin güvenlik kültürünü yeniden inşa etme sözü verdi ve Boeing’in kısa sürede yeniden kârlı hale geleceğine dair umutlu açıklamalarda bulundu. Ancak bugünkü kaza, onun için yeni bir kriz anlamına geliyor.

Kaynak: https://www.bbc.com/news/articles/cje7542k0gno

Makale içeriği

Meta, Scale AI'ın %49 hissesini 14.3 milyar dolarlık nakit ödeme ile satın aldı. Bu yatırım, Scale AI'ın değerini 29 milyar doların üzerine taşıdı ve Meta’nın en dikkat çeken “acqui-hire” (yetenek odaklı satın alma) hamlelerinden biri oldu.

Anlaşma kapsamında Scale AI’ın kurucu CEO’su Alexandr Wang, Meta’ya transfer edilerek şirketin yeni “süperzekâ” yapay zekâ laboratuvarında görev alacak.

Scale AI, yaklaşık 1000 çalışanla bağımsız bir yapı olarak faaliyet göstermeye devam edecek ve OpenAI, Google gibi firmalarla iş birliğini sürdürecek. Ancak anlaşmanın büyüklüğü nedeniyle ABD'li düzenleyici kurumların rekabet incelemesi yapması bekleniyor. Meta'nın bu stratejik adımı, Llama modellerindeki gerilemenin ardından, yapay zekâda liderlik iddiasını güçlendirme amacı taşıyor.

Kaynak: https://swipeline.co/meta-scale-ai-14-3-milyar-dolar-yatirim-yaparak-girisimin-kurucu-ceosunu-transfer-etti/

Makale içeriği

TikTok ve Instagram gibi sosyal medya platformlarında başlayan bir akımla Asya’da patlayan ve Avrupa’da da hızla yayılan Labubu çılgınlığı, artık sadece bir oyuncak değil, koleksiyon tutkusunun ve pop kültürünün bir simgesi haline geldi. Blackpink’ten Lisa, Rihanna, Dua Lipa gibi dünya yıldızları Labubu’larla sosyal medya paylaşımları yapınca, bu sevimli ama tuhaf görünümlü canavar karakterler bir anda küresel bir fenomene dönüştü. David Beckham bile çantasına Labubu iliştirdiği bir fotoğrafı Instagram’da paylaştı.

Bu yükseliş sadece dijitalde kalmadı; oyuncak üreticisi Pop Mart, Labubu’ların ününü ticari başarıya çevirdi. Oyuncaklar genelde “blind box” (sürpriz kutu) olarak satılıyor; tüketiciler kutuyu açmadan hangi modelin içinde olduğunu bilmiyor. Bu belirsizlik, koleksiyonculuk tutkusunu körükleyerek satışları daha da artırıyor. O kadar ki, Pop Mart bazı ülkelerde mağazalardan Labubu ürünlerini çekmek zorunda kaldı — İngiltere'de mağaza önlerinde kavga haberleri çıktı.

Haziran ayında, Labubu tarihine yeni bir rekor eklendi: Pekin'deki Yongle Uluslararası Müzayedesinde, 131 cm boyundaki (insan boyutuna yakın) bir Labubu figürü, 1.08 milyon yuan’a (yaklaşık 150.000 dolar) satıldı. Bu satış, şimdiye kadar bir Labubu için ödenmiş en yüksek rakam ve aynı zamanda oyuncak dünyasında rekor niteliğinde. Müzayedeye yaklaşık 200 kişi katıldı ve toplamda 3.37 milyon yuan gelir elde edildi.

Kaynak: https://economictimes.indiatimes.com/news/international/us/human-sized-labubu-doll-sells-for-over-150000-enters-list-of-most-expensive-dolls-ever-sold/articleshow/121796862.cms

Makale içeriği

İngiltere merkezli Barclays Bankası, 2020 yılından bu yana iklim teknolojilerine yönelik toplam 687 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdiğini açıkladı. Bankanın iklim yatırım kolu olan Barclays Climate Ventures, yayınladığı etki raporunda, bu rakamın 274 milyon dolarının doğrudan kendi öz sermayesiyle, 412 milyon dolarının ise üçüncü taraf fonlarla sağlandığını belirtti.

2020-2027 dönemi için 500 milyon sterlinlik yatırım taahhüdü bulunan Barclays, bugüne kadar 20'den fazla iklim teknolojisi girişimine destek verdi. Yatırımlar, uzun süreli enerji depolama, hidrojen teknolojileri ve karbon yönetimi gibi alanlara yoğunlaştı.

Barclays Climate Ventures Başkanı Steven Poulter, iklim teknolojilerinin "geleceğin enerji sisteminin temelini oluşturduğunu" vurgularken, elektrifikasyonla çözüm getirilemeyen havacılık gibi sektörler için alternatif enerji çözümlerinin kritik olduğuna dikkat çekti.

Yatırımlarla birlikte iklim girişimlerine yalnızca finansman değil, mentorluk, uzman desteği ve müşteri ağına erişim gibi kapsamlı destekler de sunan Barclays, özellikle enerji, gayrimenkul ve tarım gibi yüksek emisyonlu sektörlerde dönüşümü hızlandırmayı hedefliyor.

Bu gelişmeler, bankaların sürdürülebilirlik politikalarının daha fazla mercek altına alındığı bir dönemde geldi. Ocak 2025’te Barclays’in Sürdürülebilirlik Grup Başkanı Laura Barlow’un görevinden ayrılmasıyla birlikte, yerine Daniel Hanna atandı.

Kaynak: https://www.esgdive.com/news/barclays-mobilized-over-687m-in-climate-tech-investments-since-2020-repor/749721/

Makale içeriği

Elon Musk, Tesla’nın merakla beklenen robotaksi hizmetinin 22 Haziran’da Austin, Teksas’ta “geçici olarak” başlayacağını, ancak bu tarihin, güvenlik endişeleri nedeniyle değişebileciğini Duyuru, Musk’ın ABD Başkanı Donald Trump ile yaşadığı sert tartışmaların ardından geldi. Musk, sosyal medya üzerinden Trump’a yönelik bazı paylaşımlarının “fazla ileri gittiğini” kabul ederek kısmi bir geri adım attı.

Bu siyasi gerilimler Tesla’nın marka imajına zarar verdi ve hisse değerlerinde düşüşe neden oldu. Yatırımcılar, Musk’ın bu kriz ortamını geride bırakıp robotaksi projesine ve diğer teknolojik girişimlerine odaklanmasını bekliyor. Uzmanlara göre, Musk’ın dramatik açıklamaları bir kenara bırakıp Tesla’nın robotaksi, tam otonom sürüş ve sürdürülebilir mobilite hedeflerine odaklanması gerekiyor.

Tartışmaların ardından Tesla, önemli bir teknolojik adım atarak dikkatleri tekrar ürünlerine çevirdi. Şirket, robotaksi yazılımını tanıtmak amacıyla sürücüsüz ve uzaktan kontrolsüz bir Model Y aracını, Teksas’taki fabrikasından yeni sahibinin apartmanına kadar başarıyla gönderdi. Elon Musk, bunun halka açık bir otoyolda insan veya operatör bulunmaksızın gerçekleştirilen ilk tam otonom sürüş olduğunu açıkladı. Model Y, yaklaşık 15 mil süren bu yolculuk sırasında saatte maksimum 72 mil hıza ulaştı.

Tesla’nın bu atılımı, hem kamuoyunun güvenini yeniden kazanmak hem de 2024’te düşen satışları telafi etmek adına kritik bir dönüm noktası olarak değerlendiriliyor. Austin’de başlatılan sınırlı robotaksi hizmetiyle birlikte bu otonom sürüş gösterisi, şirketin gelecekteki büyüme stratejileri için güçlü bir zemin oluşturuyor.

Kaynak: https://www.bloomberght.com/tesladan-ilk-robotaksi-teknolojisi-model-y-ile-geldi-3751804

https://www.bloomberg.com/news/features/2025-06-11/elon-musk-says-tesla-will-launch-robotaxi-on-june-22-after-trump-fight

Makale içeriği

Apple, iPhone satışlarında ciddi bir düşüşle karşı karşıya. Şirketin en büyük gelir kaynağı olan iPhone'a olan küresel talep zayıflarken, özellikle Çin pazarında bu düşüş daha belirgin hale geldi. Apple, Çin'deki yavaşlamayı telafi etmek için üretiminin bir kısmını Hindistan'a kaydırsa da, ABD'de üretim yapma baskısı maliyetleri artırıyor. 2024 yılı itibarıyla, iPhone satışları yeniden ivme kazanmakta zorlanıyor ve bu durum Apple hisselerinin, Nvidia ve Microsoft gibi rakiplerinin gerisinde kalmasına neden oldu.

2024'te Apple, büyüme için büyük umut bağladığı araba ve akıllı gözlük projelerini iptal etti. Vision Pro başlığı ise pazarda beklenen ilgiyi görmedi; cihazın yüksek fiyatı ve ağır yapısı nedeniyle tüketiciye ulaşması sınırlı kaldı. Apple'ın “bir sonraki büyük şey” konusunda yaşadığı belirsizlik, yeni gelir kaynakları oluşturma konusunda şirketin sıkıntı yaşadığını ortaya koyuyor.

Donanım satışlarındaki bu duraksamayı hizmet gelirleriyle telafi etmeye çalışan Apple, yıllık 20 milyar dolarlık Google arama anlaşmasını da antitröst davası nedeniyle kaybetme riskiyle karşı karşıya. App Store’daki komisyon politikaları da mahkeme kararları ve geliştirici baskılarıyla değişmek zorunda kalabilir. Tüm bu gelişmeler, Apple’ın akıllı telefon satışlarındaki düşüşle birlikte gelir modelini yeniden gözden geçirmesini gerektiriyor.

Kaynak: https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-06-12/apple-s-10-biggest-challenges-from-ai-to-tariffs-and-antitrust

Benzer Blog Yazıları